Οργισμένο Είδωλο (1980) του Μάρτιν Σκορτσέζε


Την εποχή που ο Robert De Niro ενθουσιάζεται με την αυτοβιογραφία του πρωταθλητή μεσαίου βάρους στην πυγμαχία Jake LaMotta , ο Scorsese αγωνίζεται να ξεφύγει από τον εφιάλτη των ναρκωτικών. Όταν ο De Niro πετάει την αυτοβιογραφία του La Motta στο κρεβάτι του νοσοκομείου όπου και νοσηλεύεται ο Scorsese , λέγοντάς του ότι αυτός πρέπει να είναι ο επόμενος κινηματογραφικός τους στόχος, δεν γνωρίζει ότι αυτή είναι η κουβέντα που θα αφυπνίσει τον μεγάλο σκηνοθέτη και θα τον αναγκάσει να επιστρέψει στα πλατό προκειμένου να γυρίσει την καλύτερή του ταινία.

Η ιστορία: Ο σκοπός του LaMotta είναι να διεκδικήσει το πρωτάθλημα… Το ταλέντο του μεγάλο αλλά η προσπάθεια του δύσκολη… Πρέπει να υπερνικήσει την μαφία που δυναστεύει το χώρο του μποξ με τους στημένους αγώνες (που όμως μπορεί να του εξασφαλίσει μια ευκαιρία για τον αγώνα του τίτλου) και την προσωπική του ζωή με τη γυναίκα του Vickie.

Ο μόνος ουσιαστικά φίλος του σ’ αυτή την προσπάθεια του είναι ο αδελφός του Joey, που πέρα από χρέη μάνατζερ είναι αυτός που τον συντροφεύει σε όλες τις στιγμές. Παράλληλα με την συνεχώς ακμάζουσα καριέρα του, ο LaMotta παρηκμάζει προσωπικά καθώς υποπτεύεται τη γυναίκα του ότι τον απατά, βιαιοπραγεί εναντίον της και πάσχει από μια αρρωστημένη ζήλια που φέρνει τους οικείους του αντιμέτωπους με ακραίες καταστάσεις ανεξέλεγκτης βίας και οργή.

Ο LaMotta στην καριέρα του γίνεται παγκόσμιος πρωταθλητής στα μεσαία βάρη αλλά ο ίδιος γίνεται όλο και πιο παρανοϊκός με το περιβάλλον του και βάλλει κατά της γυναίκας του και του αδερφού του που γίνονται έρμαια της οργής του. Τελικά φαίνεται ότι μπορεί να επικοινωνήσει μόνο στο ρινγκ. Όταν η καριέρα του λήγει, η κάμερα δεν τον αφήνει, αλλά τον ακολουθεί στα επόμενα χρόνια της προσωπικής του παρακμής που τον φέρνει να διασκεδάζει κόσμο σε μπαρ κάνοντας σκετσάκια και ανοίγοντας εν τέλει το δικό του μπαρ όπου οι καταχρήσεις δίνουν και παίρνουν με τη Vickie εν τέλει να βρίσκει το θάρρος να τον αφήσει και εκείνον να καταλήγει στη φυλακή…


Η ταινία με πολύ απλά λόγια είναι ένα αριστούργημα. Το ότι πήρε μόνο 2 oscar (Α ανδρικού ρόλου και μοντάζ) σαφώς την αδικεί.
Είναι ασπρόμαυρη γιατί κατά τον Scorsese, έτσι αντιλαμβάνεται τον κόσμο ο ήρωας του.
Αναπαριστά καταπληκτικά τη δεκαετία του 40’ απ’ όπου ξεκινά η ταινία και είναι αξιοθαύμαστο σαν πρόθεση και καταπληκτικό σαν αποτέλεσμα το πώς πετυχαίνει να μας κάνει να πιστεύουμε ότι η ταινία έγινε όντως τότε, εκείνη τη δεκαετία!

Δεν είναι αθλητική, δεν είναι ευχάριστη, είναι μια σκληρή ταινία που στην πραγματικότητα σε κάνει να νοιώθει άβολα με την απεικόνιση της ζωής ενός αντιήρωα ουσιαστικά που μάλιστα δεν δικαιώνεται ποτέ.

Ο Scorsese επιλέγει να αφηγηθεί την ιστορία του ανθρώπου που βυθίζεται στο έρεβος των προσωπικών του αδιεξόδων και όχι του πρωταθλητή και της πορείας του προς την καταξίωση.
Ο De Niro δίνει την πιο ολοκληρωμένη ερμηνεία της καριέρας του. Δε νομίζω να μπορούσε άλλος να αποδώσει καλύτερα αυτόν τον ρόλο. Σκληρή και απέριττη, χωρίς ίχνος μελοδραματισμού άκρως ισορροπημένη αν σκεφτεί κανείς ότι υποδύεται ένα πρόσωπο που τελικά δεν ωριμάζει ποτέ. Το εκπληκτικό είναι ότι ζήτησε από τον σκηνοθέτη να διακόψει τα γυρίσματα προκειμένου να πάρει το απαιτούμενο βάρος, για να παίξει τις σκηνές του υπέρβαρου πρωταθλητή.


Το «Οργισμένο Είδωλο» αποτελεί αναμφισβήτητα τη σημαντικότερη στιγμή συνεργασίας του Martin Scorsese με τον Robert De Niro.

Ηταν υποψήφια για 8 Oscar: Καλύτερης σκηνοθεσίας για τον Martin Scorsese, καλύτερης ταινίας για τους Irwin Winkler και Robert Chartoff, καλύτερου μοντάζ για την εκπληκτική Thelma Schoonmaker, καλύτερης ερμηνείας Α ρόλου για τον Robert De Niro και Β ρόλων για τους Joe Pesci και Cathy Moriarty, καλύτερης διεύθυνσης φωτογραφίας για τον Michael Chapman και καλύτερου ήχου για τους Donald Mitchell, Bill Nicholson, Les Lazarowitz και David Kimball για την υπέροχη δουλειά τους στην σκηνές της πυγμαχίας, και σίγουρα άξιζε το καθένα απ’ αυτά. Πολύ, δε, περισσότερο άξιζε το βραβείο σκηνοθεσίας στον Scorsese.

Τελικά, με αγαλματίδια έφυγαν μόνο ο De Niro και η Thelma Schoonmaker. Αβυσσος ο τρόπος κρίσης της «Ακαδημίας» του κινηματογράφου …..



Ελληνικοί υπότιτλοι:    ενσωματωμενοι

Δεν υπάρχουν σχόλια: