Λες: Πολύ καιρό αγωνίστηκες. Δεν μπορείς άλλο πια ν’ αγωνιστείς. Άκου λοιπόν: Είτε φταις είτε όχι: Σαν δε μπορείς άλλο να παλέψεις, θα πεθάνεις.
Λες: Πολύ καιρό έλπιζες. Δεν μπορείς άλλο πια να ελπίσεις. Έλπιζες τi; Πως ο αγώνας θαν’ εύκολος;
Δεν είν’ έτσι. Η θέση μας είναι χειρότερη απ’ όσο νόμιζες.
Είναι τέτοια που: Αν δεν καταφέρουμε το αδύνατο Δεν έχουμε ελπίδα.
Αν δεν κάνουμε αυτό που κανείς δεν μπορεί να μας ζητήσει Θα χαθούμε.
Οι εχθροί μας περιμένουν να κουραστούμε.
Όταν ο αγώνας είναι στην πιο σκληρή καμπή του.
Οι αγωνιστές έχουν την πιο μεγάλη κούραση.
Οι κουρασμένοι, χάνουν τη μάχη.
Τα κείμενα του μεγάλου Γερμανού ποιητή και θεατρικού συγγραφέα Μπέρτολτ Μπρεχτ που δημοσιεύονται στον παρόντα τόμο, φιλοδοξούν να φέρουν τον αναγνώστη κοντά στον άλλο Μπρεχτ, τον Μπρεχτ ως πολιτικό στοχαστή και στρατευμένο καλλιτέχνη, που γι' αυτόν η τέχνη και η πολιτική ήταν ενωμένες στα δάχτυλα του ενός χεριού. Στην Ευρώπη της δεκαετίας του 1930 όπου τα ολοκληρωτικά καθεστώτα κέρδιζαν μέρα με την μέρα περισσότερο έδαφος ο Μπρεχτ θα αναδειχθεί σε σφοδρό σχολιαστή-επικριτή του φασισμού. Ο Αδόλφος Χίτλερ με το που θα πάρει την εξουσία το 1933 θα κάψει όλα τα βιβλία του συγγραφέως σε μια προσπάθεια να φιμώσει την ισχυρή επιρροή που ήδη είχε αποκτήσει ο Μπρεχτ στις συνειδήσεις του γερμανικού αναγνωστικού κοινού.
Ο Μπρεχτ θα εξοριστεί από την Γερμανία αλλά θα συνεχίσει να γράφει και να μάχεται με την πένα του κατά του φασισμού. Κορυφαίο κείμενο της περιόδου του αυτής, το Πέντε δυσκολίες για να γράψει κανείς την αλήθεια, που αποτελεί έναν υποδειγματικό οδηγό αντίστασης στην πάλη κατά του ολοκληρωτισμού. Λίγα χρόνια αργότερα, στο περίφημο θεατρικό του έργο Η ζωή του Γαλιλαίου θα γράψει μια φράση που ουσιαστικά αντιπροσωπεύει τον πυρήνα της ιδεολογίας του Μπρεχτ: «Η γνώση θα γίνει πάθος και η έρευνα έκσταση...»
Τα κείμενα της παρούσας έκδοσης ανοίγουν τις προοπτικές για να γνωρίσουμε και τον άλλο Μπρεχτ, αυτόν που έχει την δίψα του μεγάλου διανοούμενου, αγωνιστή και ανθρώπου για γνώση και χρήση την γνώσης αυτής, ώστε πρώτα να κατανοήσουμε και ύστερα να παλέψουμε για την αλλαγή της σύγχρονης κοινωνικής πραγματικότητας.
Tρόμος και αθλιότητα του τρίτου Ράϊχ
Το βιβλίο αυτό περιλαμβάνει τις περίφημες εικοσιτέσσερις σκηνές, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος, ανάμεσα στο 1935 καi το 1939. Μερικές απ' αυτές τις σκηνές ανεβάστηκαν για πρώτη φορά στο Παρίσι το 1937, με σκηνοθεσία του συγγραφέα. Όταν ο Μπρεχτ έγραφε αυτά τα μονόπρακτα, δεν είχε ακόμα αποκαλυφθεί όλη η φρίκη της φασιστικής εξουσίας. 'Ηταν όμως αισθητή στη βαριά ατμόσφαιρα της δημόσιας και της ιδιωτικής ζωής, στην προετοιμασία της τρομοκρατίας με την κατασκευασμένη εκ των άνω διαστροφή της γλώσσας, με την καταπίεση, τη δυσπιστία και την υποκρισία, που κάποτε στάθηκαν πιο καταλυτικές κι από την ίδια την ωμή τρομοκρατία. Ο Μπρεχτ μας δείχνει σ' αυτές τις σκηνές, με διαύγεια που φτάνει ως τη φρίκη, πως «πολύ πριν φανούν από πάνω μας τα βομβαρδιστικά», οι γερμανικές πόλεις δεν ήταν κατοικήσιμες.
Μικροαστικοί γάμοι
Ένα από τα πρώτα θεατρικά έργα που έγραψε ο νεαρός Μπρεχτ (1919). Το μονόπρακτο διαδραματίζεται σε ένα μικρό διαμέρισμα όπου ένα νιόπαντρο ζευγάρι υποδέχεται συγγενείς και φίλους για το γαμήλιο τραπέζι. Ο Μπρεχτ μέσα από μια πνευματώδη και συνάμα καυστική φάρσα, μας δείχνει πόσο αστείες μπορεί να είναι αυτές οι οικογενειακές καταστάσεις όταν έχουμε τη δυνατότητα να τις παρατηρήσουμε από μια ασφαλή απόσταση· η σάτιρα επικεντρώνεται στο θεσμό του γάμου και όλες τις κωμικές καταστάσεις που, αυτό το γεγονός, μπορεί να ρίξει στους ανυποψίαστους συμμετέχοντες του.
- Ιστορίες του κ. ΚΟΥΝΕΡ, η διαλεκτική σαν τρόπος ζωής
- Η Ανυπόληπτη Κυρία
- Φως στα Σκοτάδια
- Ο κύκλος με την κιμωλία
- Ο μανδύας του αιρετικού
- Τα τουφέκια της κυρίας Καρράρ
- Ο σπιούνος
- Ο ζητιάνος ή το ψόφιο σκυλί
- Πέντε δυσκολίες για να γράψει κανείς την αλήθεια
- Μικροαστικοί γάμοι
- Τρόμος και αθλιότητα του γ΄ ράιχ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου